Data onder één hoedje?!

donderdag 08 juli 202111:28
null
Categorie
#innovatie
‘Hoeveel ben jij waard online?’ vroegen ze mij vanochtend bij de podcast over data. Best een lastige vraag.

Zakelijk heb ik mogelijk waarde door verspreiding van berichten via social media, zoals mijn Cobouw blogs. Als consument ben ik misschien meer waard. Zolang ik zelf de beslissing kan nemen, vind ik het heerlijk dat bedrijven voor mij denken en me regelmatig een reminder geven dat er nog iets in mijn winkelmandje zit of iets interessants aanbieden waar ik niet aan had gedacht.

De podcast gaat over het gebruik van data in de vastgoedbranche. Data verandert de wereld razendsnel waardoor de toegevoegde waarde van alle schakels in de keten, zoals de makelaar, maar ook zeker die van de ontwikkelaar, onder druk komen te staan. Het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen om je organisatie toekomstproof te maken vereist lef en de wil om te experimenteren en te leren.

Het belang van data hierbij snappen we inmiddels, al wordt het tijd voor dóen en niet alleen erover praten. Dat geldt voor bedrijven, maar zeker ook voor de branche als collectief. Als individueel bedrijf genereer je data over de klantreizen van consumenten, die je slim kunt gebruiken om kansen te zien en betere beslissingen te nemen.
Als collectief kun je samen vraag en aanbod van nieuwbouw transparant bij elkaar brengen. Het Nieuwbouw Platform, hiervoor bekend als LNP en Niki, ontwikkelde hier vorig jaar een innovatief en toekomstbestendig plan en nieuw businessmodel voor. Een belangrijk doel van de stichting, waarin de afgelopen 15 jaar meer dan 100 private en publieke partijen samenwerkten, is het bevorderen van transparantie in de nieuwbouwmarkt. Komende maand sluiten echter de deuren van Het Nieuwbouw Platform. Het collectief is er helaas niet in geslaagd om het toekomstplan collectief te omarmen. Is er onvoldoende focus op (middellange) termijn en geloof in de kansen van data? Of ligt het toch aan de bereidheid tot écht samenwerken?  

(Data) delen is cruciaal voor de ontwikkeling van onze sector. De beperkte bereidheid hiertoe verbaast me al jaren. Deze ontwikkeling lijkt een stap terug ten opzichte van 15 jaar geleden. En dat terwijl ontwikkelende partijen bovenaan de dataketen staan en
het momentum om collectief te investeren in een transparant landelijk nieuwbouw platform er juist nu is.
Gelukkig zijn diverse innovators ook overtuigd van de kansen van een collectief platform waar de woonvraag van consumenten, zowel concrete verhuisbehoeften als vragen op het gebied van woonthema’s en het aanbod van plannen en woningen, bij elkaar komen.  

Vandaar de oproep hier en in de podcast die volgt: laten we gezamenlijk tot actie komen!

Gastcolumnist voor cobouw

Yvonne van Mierlo is één van de gastcolumnisten voor Cobouw. Maandelijks schrijft ze een column:  "In mijn columns wil ik trends, ontwikkelingen en innovaties met mensen delen, die nu en in de toekomst waardevol zijn voor ons vak. Dat doe ik vanuit mijn eigen drive: het gelukkig maken van mensen door op een verrassende manier in hun (latente) woonbehoefte te voorzien. Daarbij spelen onder andere co-creatie, communities, welzijn, transformatie, verbeelding, verleiding en identiteit een rol."