Succes in 2030?!

dinsdag 10 maart 202008:33
null
Het begin van een nieuw decennium is voor mij een mooie aanleiding om eens wat verder vooruit te kijken. Hoe ziet het er over 10 jaar uit? Waar moeten we nú op voorsorteren om dan succesvol te zijn?

Succes in 2030?!

Eén van de dingen die je moet doen is elke dag samen keihard blijven werken aan topprestaties voor gebruikers en partners. Maar dat is niet voldoende, want succes nú is geen garantie voor de toekomst. Ook het gebruikmaken van de razendsnel ontwikkelende technologische mogelijkheden is noodzakelijk, net als het ontdekken van nieuwe business en verdienmodellen. En al lijken vandaag de dag voornemens ten aanzien van maatschappelijk impact genoeg, ik ben ervan overtuigd dat over tien jaar alleen het daadwerkelijk doen en het bewijs daarvan tellen. Geen maatschappelijke impact betekent dan geen succes. 

Door de waan van de dag is er vaak geen tijd voor de toekomst. Formuleer daarom ambitieuze doelstellingen met gerichte strategieën en actieplannen en monitor de voortgang. Je doet dan de goede dingen via de juiste route. Zeker als iedereen weet welke bijdrage hij of zij daaraan levert. Als individu én als team. Het resultaat van de inspanningen neemt vervolgens rap toe als medewerkers gelukkig zijn in hun organisatie en zich optimaal kunnen ontwikkelen. 

Wat is hiervoor nodig? Leiderschap! Leiders met focus op de lange termijn, maatschappelijke impact en échte aandacht voor mensen en hun persoonlijke ontwikkeling. Mensen maken namelijk het verschil. Denk jij niet dat ontwikkelen van natuurlijke kracht van mensen en het combineren van de juiste competenties de winning-teams van 2030 creëren? 

Maar dat gaat niet vanzelf. In het MT500 reputatieonderzoek van 2019 scoort onze branche relatief slecht op de pijler ‘goed werkgeverschap’. Hoe vaak gaat het gesprek in onze branche eigenlijk over leiderschap? 

Dat is een gemiste kans. Je kunt er veel mee bereiken voor medewerkers én concreet resultaat in de zin van effectiviteit en efficiëntie. Bovendien is goed werkgeverschap een belangrijke driver van de reputatie van een bedrijf. En die draagt op haar beurt weer bij aan succes! 

Gastcolumnist voor Cobouw 

Yvonne van Mierlo is één van de gastcolumnisten voor Cobouw. Maandelijks schrijft ze een column: "In mijn columns wil ik trends, ontwikkelingen en innovaties met mensen delen, die nu en in de toekomst waardevol zijn voor ons vak. Dat doe ik vanuit mijn eigen drive: het gelukkig maken van mensen door op een verrassende manier in hun (latente) woonbehoefte te voorzien. Daarbij spelen onder andere co-creatie, communities, transformatie, verbeelding, verleiding en identiteit een rol."