We staan volledig open voor nieuwe projecten als ontwikkelpartner
Van niets iets maken, daar is Blauwhoed in gespecialiseerd. Daarom zoekt de ontwikkelaar naar locaties waar wel potentie in zit, maar die door verschillende uitdagingen nog niet tot (her)ontwikkeling komen. ‘We leunen niet op eigen grondposities, maar creëren vooral kansen vanuit onze conceptuele kracht’, vertellen Eltjo Bouwman en Pascal Schreur. ‘Daarom staan we volledig open voor nieuwe projecten als ontwikkelpartner.’
Eltjo Bouwman, inmiddels 17 jaar in dienst en een bekend gezicht van Blauwhoed, was als directeur ontwikkeling lange tijd de enige eindverantwoordelijke voor de acquisitie en ontwikkeling van projecten. Om nog doelgerichter op zoek te gaan naar nieuwe projecten, is Pascal Schreur – met tien jaar als ontwikkelingsmanager bij Blauwhoed ook geen onbekende – in mei aangesteld als zijn evenknie. Ze werken samen aan de totaalopgave, maar hebben elk een eigen focusgebied. . ‘We merken dat gebiedsontwikkelingen steeds meer capaciteit in beslag nemen’, vertelt Schreur. ‘Projecten worden complexer, vragen meer aandacht en duren dus langer. Daarom werken we nu met focusgebieden. Zo hebben we meer slagkracht.’
Op basis van lokale kennis, netwerk en ervaring is een verdeling gemaakt: Bouwman richt zich op de regio Noord (Noord-Holland, Utrecht en Gelderland) en Schreur op Zuid (Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland).
Nieuwe ontwikkelkansen creëren
Beide directeuren ontwikkeling sturen een team aan van ontwikkel- en verkoopmanagers en zijn nauw betrokken bij lopende projecten. De komende periode gaat echter de meeste aandacht uit naar het creëren van nieuwe ontwikkelkansen.’
Nieuwe projecten mogen best een flinke uitdaging kennen, benadrukt Bouwman. Die kan Blauwhoed aanpakken door te ontwikkelen met passie, visie en lef. Dat betekent: zorgen dat het wél lukt, in plaats van redenen bedenken waarom het niét kan. ‘We zijn geen ontwikkelaar met gronden verspreid over het hele land. Locaties waar andere partijen zich liever niet aan wagen, durven wij vaak wel te (her)ontwikkelen. We zitten kort op de markt en dat vraagt om een andere aanpak en veel creativiteit om tot plannen te komen.’
Verrassende concepten en ontwerpen
Door vroegtijdig in het proces naar iedereen te luisteren, vertaalt Blauwhoed ideeën naar verrassende concepten en ontwerpen. Concepten die recht doen aan de plek en de mensen die er gaan wonen of werken. ‘We zoeken altijd de verbinding met zowel de toekomstige bewoners en ondernemers als de huidige omwonenden en belanghebbenden’, legt Schreur uit. ‘Op die manier zorgen we dat een plan draagvlak krijgt in de buurt en maximaal aansluit op de marktvraag.’ Co-creatie vormt de rode draad in de werkwijze van Blauwhoed en zit in het DNA verankerd. ‘Als je de toekomstige gebruiker niet kent, ben je heel erg geneigd om het grijze midden te ontwerpen’, vult Bouwman aan. ‘Ken je deze wel en heb je alle wensen in beeld, dan kun je die ook maximaal invullen.’
Door daarnaast volop te investeren in databronnen en marktonderzoek, kan Blauwhoed aantonen dat er op een locatie vraag is naar een bepaald concept. Zo gebeurde dat bijvoorbeeld voor OurDomain Amsterdam South East, een complex met 1.559 kleinere huurappartementen en studio’s voor studenten en young professionals. Destijds, in 2014, had niemand oog voor het toenmalige kantorenterrein in Holendrecht en zag de woningmarkt er nog heel anders uit. Een investeerder vinden was niet zo eenvoudig, maar lukte toch dankzij de nodige bewijsvoering en overtuigingskracht. En uiteraard Greystar die als belegger de kansen wél zag en het lef had om te investeren. De woningen bleken razend populair.
Gezond en gelukkig leven
Waar voorheen de focus lag op woningbouw, is Blauwhoed de portefeuille aan het verbreden. Mixed-use gebiedsontwikkelingen behoren nu ook tot de mogelijkheden. Dat is niet alleen een voornemen, maar gebeurt al in de praktijk. Zowel in Barendrecht als Utrecht Overvecht wordt gewerkt aan de herontwikkeling van een winkelcentrum waar meerdere functies aan worden toegevoegd. ‘Dat gaat ons goed af en daar willen we ook verder op inzetten’, zegt Bouwman. ‘Het past namelijk bij onze visie dat we wijken willen neerzetten die over 100 jaar nog steeds prachtig zijn en goed functioneren. Gezond en gelukkig leven gaat niet alleen over wonen, maar ook over werken en andere vormen van gebruik.’
Betrokkenheid verlengen en verbreden
Om zulke buurten te ontwikkelen moet je je blik op de toekomst richten, vinden de ontwikkelaars van Blauwhoed. Daarom is het bedrijf continu bezig om de eigen betrokkenheid te verlengen en te verbreden. ‘Om ná de ontwikkeling als eigenaar aanwezig te blijven in het gebied hebben we nu ook ons eigen woonfonds ’, zegt Schreur. ‘Daarnaast zien we dat er in de co-creatiefase ook vaak goede ideeën ontstaan voor de bestaande omgeving, vooral met betrekking tot natuurinclusiviteit, biodiversiteit en duurzaamheid. We zien daarom ook een rol voor ons weggelegd om positieve impact te maken buiten de projectgrenzen. Dat doen we door bijvoorbeeld met gemeenten samen te werken.’
Een ander belangrijk maatschappelijk thema is het tegengaan van eenzaamheid. ‘We willen graag dat mensen elkaar ontmoeten’, vertelt Bouwman. ‘Dat kunnen we stimuleren in het ontwerp, maar willen we ook faciliteren door al vanaf het begin een communicatieplatform aan te bieden. Daarvoor zijn we een samenwerking met Area of People aangegaan. Zo kunnen we in projecten ook langer betrokken blijven en de beleving meten als mensen er wonen.’
Betrouwbare ontwikkelpartner
De mens- en toekomstgerichte werkwijze van Blauwhoed maakt vaak meer mogelijk op een locatie dan door anderen werd gedacht. Daarom richten Bouwman en Schreur zich tot partijen met grondposities die nog niet in beeld hebben wat ze daarmee precies willen. “We lopen nooit weg, maken onze projecten altijd af. We zijn een verbindende ontwikkelpartner en gaan graag de samenwerking aan om tot haalbare én succesvolle plannen te komen.”
Dir artikel is geschreven door Ramon Holle voor VastgoedJournaal.